Fotografie Websites SEO | Eric Konings Fotografie

Fotografie Websites en SEO

Fotografie

Toen in ruim 10 jaar geleden mijn eigen bedrijf startte, moest er natuurlijk ook een website komen. Tijdens het maken van mijn bedrijfsplan werd meer en meer duidelijk dat de vindbaarheid via zoekmachines als Google en Bing erg belangrijk was om mijn bedrijfsdoelstellingen te halen. Ik wilde vier soorten fotoshoots op de markt aanbieden. Bruids, portret, school en bedrijfsfotografie. In iedere tak moest ik klanten werven en naamsbekendheid ontwikkelen. Ik was nieuw in de markt. Lees hoe ik mijn website inzette niet alleen als elektronisch fotoalbum maar juist als 1 van de belangrijkste middelen voor de continuïteit van mijn bedrijf.

Websites

Ik wilde met fotografie mijn boterham verdienen. Het was belangrijk dat ik van meet af aan geld kon verdienen. Mijn fotografie ervaring was ruimschoots aanwezig. Ik fotografeerde destijds al ruim 25 jaar professioneel. Dus is was gewend om te werken voor opdrachtgevers zowel particulier als business to business. Ik had opdrachten nodig. Daar wilde in mijn website voor inzetten. Ik wilde (moest) gevonden worden binnen Google en Bing. Maar hoe pak je zoiets aan? Een website bouwen kon in destijds wel. Maar er klanten en opdrachten mee krijgen is andere koek.

SEO

Ik kwam er snel achter dat je door een goed ontwerp en de juiste inhoud (content) van je website bij Google en Microsoft (Bing) snel en hoog in de search rankings kwam. En juist dat was (is) belangrijk om door je klanten gevonden te worden. Ik ben me gaan verdiepen in SEO. Search Engine Optimization. Een techniek die in belangrijke maten bijdraagt aan goede rankings bij zoekmachines als Google, Bing, Yahoo enz.

Ik was er inmiddels van overtuigd dat daar mijn sleutel tot succes lag. Immers, scholen voor schoolfotografie kan ik telefonisch benaderen. Die staan gewoon in het telefoonboek. Bedrijven natuurlijk ook.  Maar als ik succesvol wilde zijn in bruidsfotografie en portretfotografie moest ik toch andere middelen inzetten. Ik heb mijn focus in de eerste periode dan ook volledig op die laatste twee gelegd. Ik zorgde ervoor dat mijn website voldeed aan de voorwaarden om gevonden te worden.

Klanten krijgen

En dat ging werken. Ik kwam hoger en hoger en na een jaar zelfs bijna altijd op de eerste pagina. Ik kreeg meer een meer opdrachten en stond in de zoekresultaten ineens tussen en vaak boven andere collega’s. Inmiddels zijn we tien jaar verder. Ik heb inmiddels 3 websites binnen mijn bedrijf, die ik uiteraard zelf voorzie van content en waar ik het onderhoud voor doe. Er gaat eigenlijk geen dag voorbij dat ik niet met 1 van mijn eigen websites bezig ben. Geen grote aanpassingen meer, maar kleine updates van de techniek en de content. En natuurlijk het uitbouwen van mijn fotografie portfolio.

Dat wil ik ook!

Het begon in mijn omgeving op te vallen dat ik het steeds beter ging met mijn bedrijf. Van het 1 kwam het ander. Kennissen en vrienden wilde weten hoe ik dat deed. Ik gaf ze bovenstaande uitleg. Zo ben ik websites (webwinkels) gaan maken voor hen. In WordPress en Woo-commerce. Weliswaar low level en een beetje in de luwte maar met veel voldoening. Zeker als ik zag dat zij nagenoeg hetzelfde resultaat behaalde. Voor hun een leuke bijkomstigheid dat ik naast de techniek ook de foto’s verzorg. En voor de tekst en het ontwerp werk ik samen met een tweetal partners.

Meer weten? Laten we een keertje een kop koffie drinken.

Onderstaande websites heb ik gemaakt.

www.soit-mode.nl | webwinkel Soit Curvy Fashion uit Goes

www.hobbyhuis.eu | webwinkel voor de grootste hobbywinkel in Zeeland (in ontwikkeling)

www.boekjeshoot.nl | een volledig boekingsplatform voor al mijn fotoshoots met ingenieuze boekingstool

www.schoolportretjes.nl | de website voor mijn schoolfotografie

www.kolebouwadvies.nl | Het webdesign door www.editoor.nl | De fotografie mocht ik verzorgen

Comments are closed.